Google Arama Sonuçlarının Alakalılığını Nasıl Ölçer?
Google, arama sonuçlarında hangi sayfanın hangi sırada yer alacağını belirlerken yüzlerce faktörü hesaba katar. Ancak 2025 yılı itibarıyla kullanıcı davranışı sinyalleri (User Interaction Signals), sıralamaları belirlemede her zamankinden daha kritik bir rol oynamaya başladı.
Google’ın hedefi basittir:
Kullanıcıya en alakalı, en yararlı, en hızlı ve en iyi deneyimi sunan sayfayı en yukarı çıkarmak.
1. Tıklanma Oranı (CTR – Click Through Rate)
Tıklanma oranı – basit bir örnek vermek gerekirse, eğer siteniz arama sonuçlarında 100 kere görüntülenirse ve sadece 3 kere tıklanırsa sitenizin tıklanma oranı 3%’tür. Sitenizin tıklanma oranı ne kadar yüksekse o kadar iyidir. Hemen bir örnek vereyim, eğer siteniz anahtar kelimenizde 3. sıradaysa ve başlığı da ilgi çekiciyse, kullanıcılar en çok sizin sitenize tıklayabilirler ve hiç backlink almadan ilk sıraya yükselebilirsiniz.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
2. Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) ve SERP Geri Dönüş Oranı (Pogo-Sticking)
Hemen çıkma oranı – eğer kullanıcılar sitenizi ziyaret ettiklerinde ve etkileşimde bulunmadan web tarayıcılarının geri butonunu tıklayarak arama motoru sonuç sayfasına geri dönerlerse sıralamanızı kötü etkileyebilir, çünkü Google’a göre siteniz kullanıcıya aradıkları bilgiyi vermiyordur. Bu yüzden sitenizin hemen çıkma oranını düşük tutmaya çalışın, içeriklerinizin kalitesine önem verin, içeriklerinizin fazla kısa olmamasına da dikkat edin.
3. Sitede Geçirilen Süre (Dwell Time)
Sitede geçirilen süre – ziyaretçilerin sitede geçirdikleri süre çok önemlidir, eğer sitede fazla kalmayıp birkaç saniye içinde ayrılırlarsa demek ki siteniz Google’a göre alakasız veya kalitesiz bilgi veren gereksiz site olarak gözükür. Ben genelde içeriklerimin uzun olmasına dikkat ederim, 2000-3000 kelimeli içeriklerin bulunduğu sayfalar arama motorlarında birkaç backlink ile hemen yükselebilirler.
Dwell Time, kullanıcının arama sonuçlarından sitene gelip geri dönene kadar geçirdiği toplam süreyi ifade eder.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Google’ın 2025 kalite yaklaşımı artık sadece metne bakmıyor; tüm site deneyimini analiz ediyor.
Temel UX sinyalleri
Core Web Vitals (LCP, INP, CLS)
Mobil kullanılabilirlik
Okunabilirlik
Temiz ve sade tasarım
Güvenilirlik (E-E-A-T)
Reklamsız veya az reklamlı düzen
Net navigasyon (menü yapısı)
Güven veren marka işaretleri
Google’da Üst Sıralara Çıkmanın Altın Formülü
Google kullanıcı davranışlarını her yıl daha net okumaya başlıyor.
Sıralamayı belirleyen en kritik 4 faktör:
İlgi çekici başlık + yüksek CTR
Kullanıcının hızlı geri dönmemesi (pogo-sticking azaltma)
Sayfada geçirilen uzun süre (dwell time)
Mükemmel kullanıcı deneyimi + kaliteli, detaylı içerik
Not:
Yukarıda bahsedilen türlerinin her biriyle ilgili geniş kapsamlı makalelere webdizin.com üzerinden ulaşabilirsiniz.
Kafanızda oluşan tüm sorular için sitemin iletişim bölümünden bana ulaşabilirsiniz. Sormak istediğiniz her konuda yardımcı olmaktan büyük mutluluk duyarım.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.